23. huhtikuuta 2013

Virtuaalinen keskusteluhuone kiusaamisen ennaltaehkäisyssä, oppituntiesimerkki

Käsittelimme uskonnon tunnilla henkistä väkivaltaa (haukkuminen, selän takana puhuminen). Olen opettajavuosieni saatossa huomannut, etteivät kaikki lapset aina tajua omien sanojensa vaikutuksia toisiin ihmisiin. Päätin rakentaa oppitunnin, jonka avulla oppilaat olisivat tietoisempia ilkeiden sanojen merkityksestä. Oppitunnin ympäristönä käytin internetistä löytyvää keskusteluympäristöä: www.todaysmeet.com. Todaysmeetiin voi luoda keskusteluhuoneen, johon voi kirjautua valitsemallasi verkko-osoitteella. Jokaisella luokan oppilaalla on oma iPad, joten kirjautumispäätteet löytyivät omalta pulpetilta.

Tunnin aluksi pohdimme erilaisia rooleja, joita ihmisillä on ryhmässä/kaveriporukassa.
- Tosiystävä ei koskaan hauku tai puhu selkäsi takana.
- Jotkut ystävät saattavat sortua puhumaan selän takana, vaikka ovatkin usein mukavia sinulle.
- Kiusaaja etsii huomautettavaa/ikäviä asioita.
- Tuntemattomatkin osallistuvat joskus keskusteluihin (esimerkiksi Facebookissa)

Rakensimme taululle mielikuvitusihmisen (tyttö/poika). Mielikuvitusihminen nimettiin (Pirkko/Pertti). Pyrin toteuttamaan kuvauksen lapsesta, johon kukaan oppilaista ei täysin samaistuisi (ei liian henkilökohtainen esimerkki).
- Menestyy urheilussa. Voitti juuri hiihtokisat.
- Koulu menee hyvin.
- On muutama kaveri.
- Pukeutuu usein "vanhahtaviin" vaatteisiin.
- Neljä sisarusta, isä yksinhuoltaja.
- Jne.

Luokan tytöt ja pojat jaettiin eri ryhmiin. Jokainen oppilas sai arvotun roolin ja roolinimen, joita ei saanut paljastaa. (Yksi oli kyseinen poika/tyttö (Pirkko/Pertti), yksi oli tosiystävä, jotkut "tavallisia ystäviä", yksi kiusaaja ja yksi tuntematon).

Oppilaat kirjautuivat virtuaalihuoneeseen (www.todaysmeet.com/pirkko) ja osallistuivat simuloituun Facebook-keskusteluun. Tosiystävän piti aloittaa keskustelu kehumalla Pirkkoa/Perttiä. Muut oppilaat osallistuivat keskusteluun oman roolinsa mukaisesti. Pirkko/Pertti itse ei alkuun päässyt huoneeseen, vaan pelasi erän sanajahtia. Kun keskustelu oli mennyt riittävän pitkälle, osallistui myös Pirkko/Pertti keskusteluun. Itse luonnollisestikin valvoin keskustelua.

Tunnin lopuksi keskustelimme syntyneiden keskustelupalstojen pohjalta rooleista ja sanojen vaikutuksesta. Analysoimme siis keskustelua. Painotin empaattisuutta. Keskustelimme myös, mitkä rooli olivat vaikeita/helppoja. Kokonaisuudessaan tunti onnistui hyvin. Todaysmeet toimi ympäristönä loistavasti, ja roolinimien salamyhkäisyys teki oppimistuokiosta entistä paremman. Suosittelen.

Sami Puurtinen
6. luokan opettaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti