2. toukokuuta 2013

Historian jakso "käänteiset opetusmenetelmät" -kokeiluna

Matkaamme 6. luokan historiassa Euroopan itsevaltiuden ajasta valistusfilosofien kautta Ranskan vallankumoukseen. Otin jakson suunnittelussa lähtökohdaksi "flipped classroom" -idean. Meillä on käytössä loistava oppimateriaali (Historian tuulet), ja en halua opetuksessani toistaa papukaijamaisesti kirjan sisältöä. Oppitunnilla voisi keskustella aiheesta ja ajattelun murroksesta syvemminkin. 

Jakson alkuun laitoin oppilaat tekemään ryhmätyöt (4x45 min.). Jokainen ryhmä sai tehtäväkseen laatia multimediakirjan (Book Creator) sivut yhdestä oppikirjan luvusta. Nämä sivut yhdistettiin isommaksi kirjaksi. Vaatimattomana tavoitteena oli tuottaa alkuperäistä oppikirjaa monipuolisempi informaatiopläjäys, jossa olisi tekstin tukena draamaa (video esim. Puppet Pals) ja sarjakuvaa (Halftone). Lisäksi oppilaat tuottivat quizzlet-kysymyksiä, jotka itse muokkasin Brainscapeen sopiviksi ja lähetin oppilaille.

Tunnit tulen vetämään käänteisesti opettaen. Ennen oppituntia oppilaat lukevat seuraavan luvun valmiiksi ja käyvät läpi valmistamani etämateriaalit (brainscape-kysymykset). Oppitunnilla oppilaat saavat esitellä itse tuottamaansa kirjaa ryhmä kerrallaan. Lisäksi käymme aihetta läpi keskustellen yhdessä. Luovuin siis opettajaroolistani ja aloin enempikin ohjaamaan tätä oppituntinäytelmäämme.

Tänään kävimme läpi ensimmäisen ryhmän aihetta: Ranskan itsevaltiaana Ludvig XIV. Ennakkoon oppilaita ihmetytti, kun lukuläksy tulikin käsittelemättömästä aiheesta. Uuden lähestymistavan ymmärtäminen vaatinee aikaa. Oppitunnin aluksi kävimme läpi Brainscape-kysymykset visailumuotoisesti (kysymys -> ryhmä vastaa todaysmeet.com), paras ryhmä palkittiin. Tämän jälkeen asiantuntijaryhmämme jatkoi teeman esittelyä. Tunnilla saimme aikaan hyviä keskusteluja tuon ajan itsevaltiudesta, ja luokka repeili aikalailla aiheeseen paneutuneen ryhmän videodramatisoinnista (teemana hovietiketti). Positiivisella meiningillä kohti seuraavaa tuntia siis.

Sami Puurtinen
6. luokan opettaja

PS. Kirjoitan kommentteihin kokemuksia seuraavista jakson tunneista.

1 kommentti:

  1. Toisen oppitunnin kuulumisia:

    Tänään käsittelime Venäjän uudistumista 1700-luvulla (Pietari Suuri ja Katariina II). Oppilaat olivat tutustuneet aiheeseen lukuläksynä ennakkoon ja tehneet aiheesta laaditut Brainscapet.

    Tunnin alkusi teetin oppilaille Socratice kyselyn (Voit ladata tämän koodilla SOC-1243591), paras palkittiin. Tunti käytettiin jälleen aiheen käsittelyyn laakemmin. Pidimme mm. väittelyn aiheesta, kumpi oli parempi hallitsija: Pietari vai Katariina. Seuraavaa tuntia varten oppilaiden pitää taas tutustua seuraavaan aiheeseen ennakkoon.

    Tällä tunnilla mieleeni tuli haaste: mitä jos oppilas ei tee ennakkotehtävää eli lukuläksyä. Emme lue tunnilla oppikirjan tekstiä kootusti uudelleen, joten "laiskan" oppilaan oppimiseen voi jäädä aukkoja. Toisaalta haluan kannustaa oppilaita aktiiviseen oppimiseen. Lisäksi on hyvä, että oppilas alkaa kantaa myös itse vastuuta tekemisestään.

    Näillä ajatuksilla jatketaan,

    - Sami Puurtinen

    VastaaPoista