Kirjoittelin viime keväänä ajatuksiani siitä, miten
kevätlukukausi sujui ykkösluokkalaisteni saatua iPadit käyttöönsä. Minä, viisikymppinen
alkuopettaja vain kolmen kuukauden iPad -kokemuksella, toimin heidän
opettajanaan. Kevään kiireissä ajatukset jäivät blogiin laittamatta, joten laitan
ne nyt näiden saatesanojen kera:
Lukuvuosi lähestyy loppuaan, ja kulunut kevätlukukausi oli
ensimmäinen jakso iPad -hankkeessamme. Mitä sitä tulikaan tehtyä? Miten alku sujui ekaluokkalaisten kanssa?
Käyttivätkö lapset iPadia tarkoituksenmukaisesti oppimisen monipuolistajana ja
eriyttäjänä, vai vain pelikoneena? Miten oma iPadin käyttöni? Käytinkö itse
laitetta pedagogisesti järkevästi opetuksessani?
Aloitimme lasten kanssa iPadien käytön Lola-sovellusten
kanssa. Sovellukset ovat helppoja, ja kaikki saivat onnistumisen kokemuksia ja
oppivat nopeasti, miten iPadin kanssa toimitaan ”sormilla”. Muutamat sovellukset myös tukivat
äidinkielessä ja matematiikassa opetuksen kohteena olevia asioita.
Äidinkielessä iPadista on ollut paljon iloa etenkin
kirjoittamisessa ja itseilmaisussa. Loppukeväästä olemme kirjoittaneet jo
useita tarinoita iWriterin avulla. Muutamille oppilaille, joille käsin
kirjoittaminen on tuskaisaa, tekstin tuottaminen on selvästi helpompaa laitteen
avulla. Viime viikkoina oppilaat ovat ottaneet kuvia tai videoita haluamistaan
kohteista (perheen lemmikki, pikkusisarus, polkupyörä tms. itselle tärkeä asia)
ja kirjoittaneet iWriterilla samasta aiheesta. He esittivät ottamansa kuvat ja/tai videot toisilleen oma tulostettu kirjoituksensa
apunaan. Oppilaat odottivat innolla omaa
vuoroaan, ja esiintyminenkin oli helppoa.
Nyt loppukeväästä meillä oli ”Tiedonhankintaprojekti”
erilaisista eläimistä. Oppilaista tämä kuulosti ihanalta ja juhlalliselta.
Oppilaat valitsivat eläimen, josta olivat kiinnostuneita, ja etsivät siitä
tietoa eläinkirjoista, Wikipediasta tai muutamilta lemmikkieläinsivustoilta. He
täyttivät nämä tietolähteet apunaan eläintietokortin (A4), jossa kysyttiin muutamia
perustietoja eläimestä. Oppilaat löysivät yllättävän hyvin asioita
Wikipediastakin, vaikka ykkösluokkalaisille se on haastava ympäristö. Eläimen
kuva piirrettiin iPadilla löytämästä kuvasta (Google kuvahaku) tai eläinkirjan
kuvasta. Projekti onnistui yllättävän
hyvin, vaikka oppilaat olivat valinneet eläimikseen esimerkiksi kolibrin,
paatsamasinisiiven, kampelan yms. minusta todella erikoisia eläimiä. Mietin,
että olisiko eläimet pitänyt rajata esimerkiksi Suomen eläimiin. Oppilaat esittelivät
löydöksensä tärkeinä toisilleen, ja eräs oppilaani totesi: ”Anne, ihan hurjaa,
että maailmassa on näin paljo tietoa! Sitä en oo ennen tienny! ”Tässä ihmettelyssä
taisi kiteytyä projektin tärkein oppiminen.
Puppet Palsin kanssa parityö on onnistunut loistavasti, ja
lapset ovat tuottaneet tosi kivoja tarinoita. Muutamat maahanmuuttajalapset
halusivat tehdä tarinansa suomeksi ja muutamat äidinkielellään venäjäksi.
Esitysten esittäminen toisille peilauksen avulla oli lapsista tosi palkitsevaa!
Matikassa olemme käyttäneet paljon Aum Additionia ja Matikka
Junioria. Useilla Matikka Junior on jo niin pitkällä (murtoluvuissa ja
kertotauluissa), että olen etsiskelemässä heille uusia hyviä sovelluksia.
Olisin kiitollinen hyvien sovellusten vinkkauksista! Laitoin juuri eräälle
oppilaalle löytämäni Math Kidin eriyttämistarkoituksessa, jotta hän oppisi
peruslaskutoimituksia itsenäisesti ”sähköiset sormet” apunaan. Geoboard – sovellus
on ollut loistava geolauta. Lapsista on ollut erityisesti kivaa muodostaa erilaisia
kuvioita erilaisista tehtävänannoista. Matikka 4-7 v – ilmaisversiossa on ihan
mukavasti käsitelty symmetriaa, paikkamääreitä ja suuntia.
Pelikoneena? No tietenkin olemme käyttäneet iPadia
pelikoneenakin. Olemme pitäneet pelivinkkaustunteja,
jossa lapset ovat esitelleet toisilleen hyviä pelejä. Vaatii paljon osata
näyttää peilaamalla peli, ja kertoa samalla pelin idea ja miten siinä
toimitaan. Suosittu Hay day –sovellus on suurimmalla osalla oppilaista, ja he
ovat päässeet toistensa peleihin, kun
ovat ilmoittautuneet ystäviksi Game Centerin välityksellä. Hay day-pelissä on
siis sosiaalinen aspekti, joka on minusta mukavaa. Lapset valmistavat ja myyvät
toisilleen maataloustuotteita ja erilaisia tavaroita. Minecraft on hyvin suosittu
poikien keskuudessa, ja he ovat näyttäneet toisilleen peilauksen avulla, miten
he pelaavat ja rakentavat yhdessä samassa pelissä. Kaikilla oppilailla näyttäisi
mielestäni olevan ihan hyviä pelejä ladattuna, joten mielestäni vanhemmat ovat
pääsääntöisesti valvoneet lastensa latauksia ja iPadin käyttöä kotona
loistavasti.
Omassa käytössä iPad on tosi kätevä. Laite on aina mukana ja
sähköpostit yms. yhteydenpito ja tiedonkulku eivät ole enää sidoksissa
kiinteään esim. luokassa olevaan laitteeseen.
Peilauksen avulla iPadista saa nopeasti näkymään näytettävän
asian oppitunnilla. Netistä saa nopeasti sivuja auki katsottavaksi esim. erilaisen
tiedonhaun opettelussa, erilaisia kuvia tukemaan opetettua yms., joka tekee
arkielämästä antoisampaa ja monipuolisempaa. Lisäksi minusta on tärkeää jatkuvasti
näyttää, että opettaja ei ”tiedä KAIKKEA”, vaan aktiivisesti etsii itsekin
tietoa oppilaiden kanssa.
Kuvasin IMovie-sovelluksen
avulla Kalevala-projektiin tekemämme hahmot, liitin kuviin lapsen oman selostuksen
hahmostaan ja suomennoksen tai venäjännöksen selostuksesta riippuen lapsen
äidinkielestä. Tämän Movien saimme näkyviin ejuttu-sivustollemme (linkki
koulumme kotisivujen yläkulmasta – suosittelen). Erilaisten sovellusten avulla
on helppo tehdä lasten osaamista ja tekemistä näkyväksi koteihin ja erilaisille
yhteistyötahoille.
Ympäristöopissa meillä oli tänä vuonna jakso avaruudesta,
jota oli ihanaa täydentää hulppeilla sovelluksilla. Näytin sovelluksia omalta
iPadiltani peilauksen avulla. Google Earthin avulla tutkailimme maapalloa ja
sitä, missä itse siellä sijaitsemme. Solar Walkin avulla katsoimme maapalloa
aurinkokunnan osana, ja kuinka planeetat kiertävät aurinkoa. Vihdoin asian voi
näyttää havainnollisesti aikajanaa säätämällä ja kuvaa suurentamalla,
pienentämällä ja kääntämällä eri tavoin. Käväisimme aurinkokuntamme
ulkopuolellakin katsomalla Your Playerista ”The Known Universe by AMNH”. Lapset
saivat havainnollisesti katsoa, että olemme osa jotakin todella isoa.
Katselimme myös Sky Safarilla taivaan tähtikuvioita omasta sijainnistamme
katsoen. Tätä sovellusta en saanut enää päivitettyä loppukeväästä samanlaiseksi,
mutta löysin uuden ja melkeinpä paremman sovelluksen nimeltä Sky Guide. Itse
pidin kovasti avaruusjutuista ja lapset olivat haltioissaan!
Saimme koulutusta laitteen käytöstä Saimaan Mediakeskukselta
ja vierihoitoa hankkeen vetäjältä Sami Puurtiselta. Ilman koulutuksia ja arjen
tukea olisin ollut kuin syvään veteen heitetty uimakoululainen. Nyt sain tukea
ja opetusta laitteen käytöstä pedagogisessa suunnassa ja koulutukset
ajoittuivat juuri oikeisiin aikoihin oman oppimisen kanssa. Nyt yhtenä
oppimiseni kohteenani on sovellusten yhteiskäyttö, joka antaa laiteen käytölle
aivan uuden ulottuvuuden. Myös opetuksen eriyttämiseen haluan paneutua ensi
vuonna vielä paremmin.
Mitkä ovat siis mietteet näin lukukauden lopussa?
Henkilökohtaisesti olen huomannut olevani iPad-ihminen, ja enkä halua luopua
laitteen käytöstä vapaa-ajallanikaan. Pienten lasten opetuksessa laite on
lapsille helposti omaksuttavissa, jopa pelottavan helposti. iPadien avulla on
päästy eroon kankeasta ja ruuhkaisesta tietotekniikkaluokasta, ja pienten laitteelle
kirjautumiseen ei mene puolta oppituntia. Laite on helposti otettavissa
käyttöön ja lapset ovat kohdelleet laitteitaan hyvin. Yhdellekään laitteista ei
ole tapahtunut mitään vahinkoa, vaikka kyse on ekaluokkalaisista lapsista! Laitteiden
särkyminen oli suurin pelkoni hankkeen alussa.
Päällimmäiseksi kevätlukukaudesta jää tunne, että odotan
innolla ensi vuotta, ja uusia kokemuksia ja oppimista yhdessä lasten kanssa. Ei
pöllömpi tunne jäädä kesälomalle :)
Anne
Viime vuoden ykkösten ope
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti