4. lokakuuta 2013

Alkuopettajan muistelo ykkösten iPad-keväästä

Kirjoittelin viime keväänä ajatuksiani siitä, miten kevätlukukausi sujui ykkösluokkalaisteni saatua iPadit käyttöönsä. Minä, viisikymppinen alkuopettaja vain kolmen kuukauden iPad -kokemuksella, toimin heidän opettajanaan. Kevään kiireissä ajatukset jäivät blogiin laittamatta, joten laitan ne nyt näiden saatesanojen kera:

Lukuvuosi lähestyy loppuaan, ja kulunut kevätlukukausi oli ensimmäinen jakso iPad -hankkeessamme. Mitä sitä tulikaan tehtyä?  Miten alku sujui ekaluokkalaisten kanssa? Käyttivätkö lapset iPadia tarkoituksenmukaisesti oppimisen monipuolistajana ja eriyttäjänä, vai vain pelikoneena? Miten oma iPadin käyttöni? Käytinkö itse laitetta pedagogisesti järkevästi opetuksessani? 


Aloitimme lasten kanssa iPadien käytön Lola-sovellusten kanssa. Sovellukset ovat helppoja, ja kaikki saivat onnistumisen kokemuksia ja oppivat nopeasti, miten iPadin kanssa toimitaan ”sormilla”.  Muutamat sovellukset myös tukivat äidinkielessä ja matematiikassa opetuksen kohteena olevia asioita.

Äidinkielessä iPadista on ollut paljon iloa etenkin kirjoittamisessa ja itseilmaisussa. Loppukeväästä olemme kirjoittaneet jo useita tarinoita iWriterin avulla. Muutamille oppilaille, joille käsin kirjoittaminen on tuskaisaa, tekstin tuottaminen on selvästi helpompaa laitteen avulla. Viime viikkoina oppilaat ovat ottaneet kuvia tai videoita haluamistaan kohteista (perheen lemmikki, pikkusisarus, polkupyörä tms. itselle tärkeä asia) ja kirjoittaneet iWriterilla samasta aiheesta.  He esittivät ottamansa kuvat ja/tai videot  toisilleen oma tulostettu kirjoituksensa apunaan.  Oppilaat odottivat innolla omaa vuoroaan, ja esiintyminenkin oli helppoa.

Nyt loppukeväästä meillä oli ”Tiedonhankintaprojekti” erilaisista eläimistä. Oppilaista tämä kuulosti ihanalta ja juhlalliselta. Oppilaat valitsivat eläimen, josta olivat kiinnostuneita, ja etsivät siitä tietoa eläinkirjoista, Wikipediasta tai muutamilta lemmikkieläinsivustoilta. He täyttivät nämä tietolähteet apunaan eläintietokortin (A4), jossa kysyttiin muutamia perustietoja eläimestä. Oppilaat löysivät yllättävän hyvin asioita Wikipediastakin, vaikka ykkösluokkalaisille se on haastava ympäristö. Eläimen kuva piirrettiin iPadilla löytämästä kuvasta (Google kuvahaku) tai eläinkirjan kuvasta.  Projekti onnistui yllättävän hyvin, vaikka oppilaat olivat valinneet eläimikseen esimerkiksi kolibrin, paatsamasinisiiven, kampelan yms. minusta todella erikoisia eläimiä. Mietin, että olisiko eläimet pitänyt rajata esimerkiksi Suomen eläimiin. Oppilaat esittelivät löydöksensä tärkeinä toisilleen, ja eräs oppilaani totesi: ”Anne, ihan hurjaa, että maailmassa on näin paljo tietoa! Sitä en oo ennen tienny! ”Tässä ihmettelyssä taisi kiteytyä projektin tärkein oppiminen.

Puppet Palsin kanssa parityö on onnistunut loistavasti, ja lapset ovat tuottaneet tosi kivoja tarinoita. Muutamat maahanmuuttajalapset halusivat tehdä tarinansa suomeksi ja muutamat äidinkielellään venäjäksi. Esitysten esittäminen toisille peilauksen avulla oli lapsista tosi palkitsevaa!

Matikassa olemme käyttäneet paljon Aum Additionia ja Matikka Junioria. Useilla Matikka Junior on jo niin pitkällä (murtoluvuissa ja kertotauluissa), että olen etsiskelemässä heille uusia hyviä sovelluksia. Olisin kiitollinen hyvien sovellusten vinkkauksista! Laitoin juuri eräälle oppilaalle löytämäni Math Kidin eriyttämistarkoituksessa, jotta hän oppisi peruslaskutoimituksia itsenäisesti ”sähköiset sormet” apunaan. Geoboard – sovellus on ollut loistava geolauta. Lapsista on ollut erityisesti kivaa muodostaa erilaisia kuvioita erilaisista tehtävänannoista. Matikka 4-7 v – ilmaisversiossa on ihan mukavasti käsitelty symmetriaa, paikkamääreitä ja suuntia. 

Pelikoneena? No tietenkin olemme käyttäneet iPadia pelikoneenakin.  Olemme pitäneet pelivinkkaustunteja, jossa lapset ovat esitelleet toisilleen hyviä pelejä. Vaatii paljon osata näyttää peilaamalla peli, ja kertoa samalla pelin idea ja miten siinä toimitaan. Suosittu Hay day –sovellus on suurimmalla osalla oppilaista, ja he ovat päässeet  toistensa peleihin, kun ovat ilmoittautuneet ystäviksi Game Centerin välityksellä. Hay day-pelissä on siis sosiaalinen aspekti, joka on minusta mukavaa. Lapset valmistavat ja myyvät toisilleen maataloustuotteita ja erilaisia tavaroita. Minecraft on hyvin suosittu poikien keskuudessa, ja he ovat näyttäneet toisilleen peilauksen avulla, miten he pelaavat ja rakentavat yhdessä samassa pelissä. Kaikilla oppilailla näyttäisi mielestäni olevan ihan hyviä pelejä ladattuna, joten mielestäni vanhemmat ovat pääsääntöisesti valvoneet lastensa latauksia ja iPadin käyttöä kotona loistavasti.

Omassa käytössä iPad on tosi kätevä. Laite on aina mukana ja sähköpostit yms. yhteydenpito ja tiedonkulku eivät ole enää sidoksissa kiinteään esim. luokassa olevaan laitteeseen.
Peilauksen avulla iPadista saa nopeasti näkymään näytettävän asian oppitunnilla. Netistä saa nopeasti sivuja auki katsottavaksi esim. erilaisen tiedonhaun opettelussa, erilaisia kuvia tukemaan opetettua yms., joka tekee arkielämästä antoisampaa ja monipuolisempaa. Lisäksi minusta on tärkeää jatkuvasti näyttää, että opettaja ei ”tiedä KAIKKEA”, vaan aktiivisesti etsii itsekin tietoa oppilaiden kanssa.

Kuvasin IMovie-sovelluksen  avulla Kalevala-projektiin tekemämme hahmot, liitin kuviin lapsen oman selostuksen hahmostaan ja suomennoksen tai venäjännöksen selostuksesta riippuen lapsen äidinkielestä. Tämän Movien saimme näkyviin ejuttu-sivustollemme (linkki koulumme kotisivujen yläkulmasta – suosittelen). Erilaisten sovellusten avulla on helppo tehdä lasten osaamista ja tekemistä näkyväksi koteihin ja erilaisille yhteistyötahoille.

Ympäristöopissa meillä oli tänä vuonna jakso avaruudesta, jota oli ihanaa täydentää hulppeilla sovelluksilla. Näytin sovelluksia omalta iPadiltani peilauksen avulla. Google Earthin avulla tutkailimme maapalloa ja sitä, missä itse siellä sijaitsemme. Solar Walkin avulla katsoimme maapalloa aurinkokunnan osana, ja kuinka planeetat kiertävät aurinkoa. Vihdoin asian voi näyttää havainnollisesti aikajanaa säätämällä ja kuvaa suurentamalla, pienentämällä ja kääntämällä eri tavoin. Käväisimme aurinkokuntamme ulkopuolellakin katsomalla Your Playerista ”The Known Universe by AMNH”. Lapset saivat havainnollisesti katsoa, että olemme osa jotakin todella isoa. Katselimme myös Sky Safarilla taivaan tähtikuvioita omasta sijainnistamme katsoen. Tätä sovellusta en saanut enää päivitettyä loppukeväästä samanlaiseksi, mutta löysin uuden ja melkeinpä paremman sovelluksen nimeltä Sky Guide. Itse pidin kovasti avaruusjutuista ja lapset olivat haltioissaan! 

Saimme koulutusta laitteen käytöstä Saimaan Mediakeskukselta ja vierihoitoa hankkeen vetäjältä Sami Puurtiselta. Ilman koulutuksia ja arjen tukea olisin ollut kuin syvään veteen heitetty uimakoululainen. Nyt sain tukea ja opetusta laitteen käytöstä pedagogisessa suunnassa ja koulutukset ajoittuivat juuri oikeisiin aikoihin oman oppimisen kanssa. Nyt yhtenä oppimiseni kohteenani on sovellusten yhteiskäyttö, joka antaa laiteen käytölle aivan uuden ulottuvuuden. Myös opetuksen eriyttämiseen haluan paneutua ensi vuonna vielä paremmin.

Mitkä ovat siis mietteet näin lukukauden lopussa? Henkilökohtaisesti olen huomannut olevani iPad-ihminen, ja enkä halua luopua laitteen käytöstä vapaa-ajallanikaan. Pienten lasten opetuksessa laite on lapsille helposti omaksuttavissa, jopa pelottavan helposti. iPadien avulla on päästy eroon kankeasta ja ruuhkaisesta tietotekniikkaluokasta, ja pienten laitteelle kirjautumiseen ei mene puolta oppituntia. Laite on helposti otettavissa käyttöön ja lapset ovat kohdelleet laitteitaan hyvin. Yhdellekään laitteista ei ole tapahtunut mitään vahinkoa, vaikka kyse on ekaluokkalaisista lapsista! Laitteiden särkyminen oli suurin pelkoni hankkeen alussa.

Päällimmäiseksi kevätlukukaudesta jää tunne, että odotan innolla ensi vuotta, ja uusia kokemuksia ja oppimista yhdessä lasten kanssa. Ei pöllömpi tunne jäädä kesälomalle :)

Anne
Viime vuoden ykkösten ope


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti