7. lokakuuta 2013

Oppiminen on seikkailu - Alakoulun QR-kooditempaus

Myös huumori oli tehtävässä sallittua. 
Kätkön löytäminen oli yhteispeliä.
Syksy on monesti uuvuttavaa aikaa. Lämmin kesä vaihtuu pikkuhiljaa syksyn hämärään, ja koulukin saattaa tuntua tasaisen puuduttavalta. Tästä syystä opettajat päättivät järjestää oppilaille hauskan seikkailun! Koulun alueelle piilotettiin 15 geokätköä, joiden sisällä oli mystinen QR-koodi. Oppilaille jaettiin salainen kartta, joka vei kätköjen luo.


Oppilaat etsivät kätköjä ryhmissä, joissa oli eri-ikäisiä oppilaita. Kätköt oli piilotettu niin, että niiden löytäminen vaati neuvokkuutta ja yhteistoimintaa. Kätkön QR-koodi luettiin iPadilla (Scan), ja koodi vei oppilaat ratkomaan suurta mysteeriä (video tms.). Tehtävät oli suunniteltu eritasoisiksi: yhden, kolmen ja viiden tähden haasteet. Viiden tähden haasteessa oppilaat saattoivat vaikka selvittää viittomakielen salat, kun taas yhden tähden haasteessa voitiin selvittää vastaus helpohkoon kysymykseen.

Päivä onnistui yli odotusten! Oppilaat innostuivat tempauksesta ja meidän opettajien oli mukava seurata lasten yhteistoimintaa. Tempauksen suunnittelu sai opettajat innostumaan ja heittäytymään luoviksi. Itse päivä taas palkitsi kaiken työn. Parhaiten haasteista selvinnyt joukkue palkittiin herkkupalkinnolla. Päivän päätteeksi tempauksesta koostettiin video, joka jaettiin myös huoltajille. Näin myös kodit saivat nähdä vilauksen erilaisesta päivästämme. Taidamme suunnitella vastaavan seikkailupäivän toistekin!

Sami Puurtinen
Eeva Rasa
Anne Palola
Maria Luoma
Tatiana Panschin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti