23. huhtikuuta 2013

3. luokan opettajan ajatuksia iPad opetuksesta

3. luokan iPad hanke on edennyt hitaasti, mutta varmasti eteenpäin. Alkuvaiheessa otimme käyttöömme koko luokan yhteisen läksykalenterin. Järjestäjä merkitsee läksyt kalenteriin ja voilá ne näkyvät kaikkien omilla iPadeilla. Tämä helpottaa oppilaiden läksyjen muistamista ja muuta yleistä informointia. Opettajana voin lisätä kalenteriin etukäteen myös koeajankohdat ja muut poikkeavaan kouluarkeen liittyvät asiat. Oppilaat oppivat samalla myös ottamaan vastuuta omien asioidensa hoitamisesta!

Popplet jäsentää ajatuksia

Muutaman viikon aikana olen käyttänyt Popplettia uskonnon opettamiseen. Popplet on loistava ilmainen sovellus ajatuskarttojen tekemiseen. Oppilasryhmä koostuu 19 oppilaasta, joista suurin osa on maahanmuuttajia. Käsitteet, yhteenvedot ja kappaleiden ydinsisällöt  olen kirjoittanut käsitekartan muodossa. Olen kehottanut oppilaitakin vastaamaan kotitehtävien kysymyksiin kyseisessä muodossa. Aika monilla se on onnistunut. Kaikki kokeeseen kuuluvat kappaleet olimme käsitelleet tätä keinoa käyttäen. Äsken korjasin kokeet ja yli puolet kokeiden arvosanoista oli 9. Sisällön selkeyttäminen ja lyhyessä sekä yksinkertaisessa muodossa aiheen esittäminen edistää aiheen omaksumista ja tiedon muokkaamista.

Natalia Sedig
Pedagoginen ohjaaja

Puppet pals käyttöön eli draamaa kielten opetukseen

Jos olet kyllästynyt sorminukkien käyttöön opetuksessa tai et ole koskaan edes käyttänyt sorminukkkeja, niin kokeilepa Puppet Pals -sovellusta ipadilla. Tässä taannoin 5-luokan oppilaat innostuivat venäjän tunnilla tekemään venäjän kielisiä vuoropuheluja, esim. aiheena vaatteet. Sovellukseksessa oppilaista oli hauskaa valita erilaisia hahmoja (prinsessa, prinssi, korppi, noita, lohikäärme jne) ja eri tapahtumapaikkoja (metsä, linna jne). Kun hahmot ja paikat oli valittu, niin vaan nauhoitus päälle, sormella hahmoa heiluttamaan ja puhumaan! Lopuksi oli kiva nähdä ja kuunnella muiden tekemiä vuoropuheluja! Animaatiomahdollisuus antoi uutta väriä vuoropuheluharjoitukseen!

Terhi Tyyskä
Ipaidilija

Virtuaalinen keskusteluhuone kiusaamisen ennaltaehkäisyssä, oppituntiesimerkki

Käsittelimme uskonnon tunnilla henkistä väkivaltaa (haukkuminen, selän takana puhuminen). Olen opettajavuosieni saatossa huomannut, etteivät kaikki lapset aina tajua omien sanojensa vaikutuksia toisiin ihmisiin. Päätin rakentaa oppitunnin, jonka avulla oppilaat olisivat tietoisempia ilkeiden sanojen merkityksestä. Oppitunnin ympäristönä käytin internetistä löytyvää keskusteluympäristöä: www.todaysmeet.com. Todaysmeetiin voi luoda keskusteluhuoneen, johon voi kirjautua valitsemallasi verkko-osoitteella. Jokaisella luokan oppilaalla on oma iPad, joten kirjautumispäätteet löytyivät omalta pulpetilta.

19. huhtikuuta 2013

Yhteistoiminnallinen oppiminen ja iPad: kahden tunnin eBook

Olen käyttänyt iPadia omassa opetuksessani nyt vajaan lukuvuoden, ja oppilaillani (6. luokkalaiset) on ollut omat henkilökohtaiset iPadit joulukuusta 2012 lähtien. Olen aina ollut sitä mieltä, että ihminen oppii parhaiten sosiaalisessa kanssakäymisessä muiden kanssa. Kun informaatiota pohditaan yhdessä, ja jaetaan näkemyksiä perustellen, niin tieto jäsentyy tehokkaasti. 

iPad on ollut loistava väline yhteistoiminnallisessa oppimisessa. Kun aiemmin tehtiin ryhmätöitä kartonki/tussi meiningillä, on meillä nyt jokaisella oma multimedia/internetpääte omalla pulpetilla. Väline on mahdollistanut erittäin monipuolisen ryhmätyöoppimisympäristön. Seuraavassa esimerkki omasta kokemuksestani.

Yhteistoiminnallista oppimista äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla

One-to-one-tablettien lisäksi kouluumme hankittiin 9 kpl iPad-mini -laitteita. Nämä ovat mahdollistaneet opetuksen monipuolistamisen myös niiden oppilaiden, joilla ei henkilökohtaista tablettia ole, kanssa.

Tabletteja säilytetään opettajainhuoneessa, ja niitä varten on sähköinen varauskalenteri. Koska koulussamme ei ole ns. aineluokkia, kuljetan usein runsaasti oheismateriaalia mukanani äidinkielen ja kirjallisuuden tunneille eri puolelle koulua. iPadit helpottavat tätä urakkaa - ne mahtuvat kainaloon säilytyslaatikossaan suurta kirjakassia helpommin. Olen vasta alussa iPadien opetuskäytön opettelussa, mutta kerron helpon esimerkin siitä, mitä olen jo kokeillut.

15. huhtikuuta 2013

Itä-Suomen koulun iPad-hanke lyhyesti

Kohti modernimpaa koulua

Itä-Suomen koulu on laajentunut viime vuosina, ja laajentumisen myötä koululla on ollut tarvetta vastata kasvuun myös ICT-laitteiston osalta. Keväällä 2012 koulu haki opetushallitukselta hankerahaa tulevia ICT-laitehankintoja varten. Ideana oli rakentaa ICT-ratkaisu tablet-tietokoneita tukevaksi. Koulussa koettiin, että tablet-tietokoneet ovat nykyään varteenotettava vaihtoehto perinteiselle PC-luokalle. Tablet-tietokoneiden avulla tietotekniikka on saumaton osa normaalia luokkatyöskentelyä (internet, oppimispelit, kirjantekosovellukset...)