7. lokakuuta 2013

Oppiminen on seikkailu - Alakoulun QR-kooditempaus

Myös huumori oli tehtävässä sallittua. 
Kätkön löytäminen oli yhteispeliä.
Syksy on monesti uuvuttavaa aikaa. Lämmin kesä vaihtuu pikkuhiljaa syksyn hämärään, ja koulukin saattaa tuntua tasaisen puuduttavalta. Tästä syystä opettajat päättivät järjestää oppilaille hauskan seikkailun! Koulun alueelle piilotettiin 15 geokätköä, joiden sisällä oli mystinen QR-koodi. Oppilaille jaettiin salainen kartta, joka vei kätköjen luo.


Oppilaat etsivät kätköjä ryhmissä, joissa oli eri-ikäisiä oppilaita. Kätköt oli piilotettu niin, että niiden löytäminen vaati neuvokkuutta ja yhteistoimintaa. Kätkön QR-koodi luettiin iPadilla (Scan), ja koodi vei oppilaat ratkomaan suurta mysteeriä (video tms.). Tehtävät oli suunniteltu eritasoisiksi: yhden, kolmen ja viiden tähden haasteet. Viiden tähden haasteessa oppilaat saattoivat vaikka selvittää viittomakielen salat, kun taas yhden tähden haasteessa voitiin selvittää vastaus helpohkoon kysymykseen.

6. lokakuuta 2013

Netin aalloilla surffaillessa on käytettävä pelastusliiviä (netiketti)


Oppilaiden nettimaailma kuvina
Keskustelin 4. -luokkalaisten kanssa heidän netin käytöstään. Monesti meille aikuisille netti näyttäytyy ensisijaisesti informaation lähteenä, mutta oppilaiden ajatukset veivät enempikin internetin sosiaaliseen puoleen. Keskusteluun kumpusi yhä enemmän vuorovaikutuksen tykkitulta: nettipelaaminen, Skype, Facebook, Instagram...). Oppilaiden selittäessä innostuneena kuka twiittaa ja kuka käyttää Instagramia, aikuiseen mieleeni astui huoli. Ovatko lapset oikeasti valmiita sosiaaliseen mediaan? Mitä jos lapsia kiusataan netissä? Pitäisikö tätä rajata tai sosiaalinen media kieltää? Onko kieltäminen edes mahdollista?

4. lokakuuta 2013

Alkuopettajan muistelo ykkösten iPad-keväästä

Kirjoittelin viime keväänä ajatuksiani siitä, miten kevätlukukausi sujui ykkösluokkalaisteni saatua iPadit käyttöönsä. Minä, viisikymppinen alkuopettaja vain kolmen kuukauden iPad -kokemuksella, toimin heidän opettajanaan. Kevään kiireissä ajatukset jäivät blogiin laittamatta, joten laitan ne nyt näiden saatesanojen kera:

Lukuvuosi lähestyy loppuaan, ja kulunut kevätlukukausi oli ensimmäinen jakso iPad -hankkeessamme. Mitä sitä tulikaan tehtyä?  Miten alku sujui ekaluokkalaisten kanssa? Käyttivätkö lapset iPadia tarkoituksenmukaisesti oppimisen monipuolistajana ja eriyttäjänä, vai vain pelikoneena? Miten oma iPadin käyttöni? Käytinkö itse laitetta pedagogisesti järkevästi opetuksessani?